W ramach rozpoczętej dyskusji na temat zastosowania wodoru na kolei publikujemy ciekawą wypowiedź Pana Jakuba Stycznia – Prezesa spółki EUROTERMINAL SŁAWKÓW Sp. z o.o – Członka naszego Stowarzyszenia.
Zachęcamy do zapoznania z tą wypowiedzią.
Józef Marek Kowalczyk
Prezes Stowarzyszenia
Szanowni Państwo,
W związku z dyskusją na temat wykorzystania wodoru na kolei chciałbym zwrócić uwagę, iż temat ten nie powinien być rozpatrywany jedynie jako możliwość wykorzystania wodoru na kolei ( w systemach napędu pojazdów trakcyjnych) a raczej jako nieuchronną konieczność tego wdrożenia. Jestem przekonany, iż jesteśmy świadkami zmierzchu lokomotyw o napędzie spalinowym.
W perspektywie najbliższych kilkunastu lat ( a definitywnie do roku 2050 )pojazdy trakcyjne o napędzie spalinowym będziemy mogli obserwować jedynie w muzeach techniki.
- Strategiczne znaczenie gospodarki wodorowej zarówno w UE jak i w Polsce w perspektywach do roku 2030 – 2040 a także 2050 – podkreślone zostało oficjalnymi dokumentami:
- Strategia wodorowa na rzecz Europy Neutralnej Klimatycznie ( Europejska Strategia wodorowa).
- Polska Strategia Wodorowa do roku 2030 – z perspektywą do 2040 ( uchwała Rady Ministrów z 2021).
- Polityka Energetyczna Polski do roku 2040
- Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie pod względem produkcji wodoru ( ok. 1 mln ton rocznie).
- Najwięksi producenci w Polsce :
- Grupa Azoty SA
- Koksownie ( Zdzieszowice, Przyjaźń)
- PKN Orlen SA
- Lotos
- Wszyscy polscy producenci produkują tzw. „szary” wodór ( czyli wodór powstały w wyniku reformingu metanu lub gazyfikacji węgla) a więc zostawiający bardzo duży ślad węglowy. Zgodnie z dokumentami pokazanymi w pkt 1 producenci w Polsce będą zmuszeni zmienić technologię na produkcję w oparciu o „zielony wodór”.
- Polska Strategia wodorowa przyjmuje wdrażane już w Europie modele biznesowe zakładające funkcjonowanie Klastrów Wodorowych skupiających się na realizacji wielkoskalowych projektów – czyli zintegrowanych projektów w całym łańcuchu wartości (wodorowe łańcuchy logistyczne) obejmujące następujące elementy:
- produkcja energii w oparciu o OZE
- produkcja zielonego H2 i zielonego amoniaku oraz zielonego metanolu
- transport H2,
- magazyny energii,
- dystrybucja,
- odbiorcy końcowi.
Biorąc powyższe pod uwagę tematy, które proponuję pod rozwagę powinny koncentrować się na tematyce zielonego wodoru i obejmować elementy związane z logistyką ze szczególnym uwzględnieniem:
- Środki transportu – dostępne i planowane technologie napędu pojazdów trakcyjnych.
- Technologie magazynowania i transportu wodoru,
- Dystrybucja ( stacje tankowania wodoru).
Z poważaniem,
Jakub Styczeń